Wójt Gminy Sulęczyno ogłasza otwarty konkurs ofert dotyczący zlecenia realizacji zadań publicznych w 2024 roku w formie wsparcia organizacjom pozarządowym oraz innym podmiotom uprawnionym prowadzącym działalność pożytku publicznego.
Oferty należy składać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 22 marca 2024 roku do godz. 14:30. O terminowym wpływie oferty decyduje data wpływu dokumentacji do urzędu.
Dokumenty do pobrania:
]]>Radni Sejmiku Województwa Pomorskiego w 2020 roku przyjęli uchwałę dotyczącą zmiany ogrzewania domów, której konsekwencją ma być redukcja zanieczyszczenia powietrza, tzw. "uchwałę antysmogową".
Uchwała antysmogowa obowiązuje wszystkich mieszkańców województwa pomorskiego !
Wprowadzenie uchwały antysmogowej ma na celu poprawę jakości powietrza i warunków życia mieszkańców poprzez wyeliminowanie źródeł zanieczyszczeń z sektora komunalno-bytowego, tj. przestarzałych instalacji grzewczych w przyjętym harmonogramie czasowym i stosowanie dobrej jakości paliw o określonych parametrach.
Najczęściej zadawane pytania do uchwały antysmogowej: NAJCZĘSTSZE PYTANIA
Prezentacja dotycząca uchwały antysmogowej: PREZENTACJA
Szczegółowe informacje na stronie Urzędu Marszałkowskiego
Z kotłów na paliwa stałe można korzystać pod warunkiem że posiadany kocioł który spełnia wymagania ekoprojektu (ekodesign). Wszystkie kotły które uzyskały dofinansowanie w ramach dotacji z programu Czyste Powietrze spełniają te wymagania i nie muszą być wymieniane.
Klasa kotła winna być określona:
Piece i kotły o klasie (3 i 4) będzie trzeba wymienić do września 2026 roku.
Jeżeli w domu mamy kominek, który nie jest głównym źródłem ogrzewania, nie trzeba z niego rezygnować. Przestarzałe wkłady warto jednak wymienić na nowoczesne, ekologiczne. Dym z kominka nie może być uciążliwy dla sąsiedztwa. Do spalania w kominku należy używać specjalnego drewna lub olejów (w przypadku biokominków). Trzeba też pamiętać, by rozpalanie w kominku było okazjonalne.
Zgodnie z art. 334 ustawy Prawo ochrony środowiska kto nie przestrzega ograniczeń, nakazów lub zakazów, określonych w uchwale sejmiku województwa przyjętej na podstawie art. 96 (uchwały antysmogowe), podlega karze grzywny.
Podstawowym źródłem finansowania wymiany źródeł ciepła jest program priorytetowy Czyste Powietrze. Więcej --> TUTAJ
Funkcjonowanie Gminnego Punktu Konsultacyjnego w Sulęczynie:
Punkt działa w budynku Urzędu Gminy Sulęczyno, ul. Kaszubska 26, pokój nr 3 w poniedziałki i wtorki w godzinach od 7.30 do godziny 15.30.
Osoba do kontaktu: Marlena Hinc, nr tel. (058) 68 56 363
Adres email: marlena.hinc@suleczyno.pl
]]>W ubiegłym roku w związku z aktualizacją wojewódzkich programów ochrony powietrza usunięto lub złagodzono wiele zakazów i ograniczeń eksploatacji kominków.
W załączeniu przesyłamy streszczenie przepisów w zakresie, w jakim dotyczą one kominków (miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń).
Ograniczenia i zakazy eksploatacji kominków wynikające z uchwał antysmogowych i programów ochrony powietrza
Województwo Pomorskie
– W przypadku wystąpienia alertu smogowego na poziomie 2 i 3 zakaz palenia w kominkach niebędących jedynym źródłem ciepła.
– Kominki oddane do eksloatacji po 29.10.2020 muszą spełniać wymogi ekoprojektu. Można ich używać jeśli brak jest dostępnej sieci ciepłowniczej na terenie bezpośrednio przylegającym do działki, na której znajduje się instalacja
– Na terenach umożliwiających podłączenie nieruchomości do sieci ciepłowniczej dopuszcza się okazjonalną eksploatację kominków spełniających wymogi ekoprojektu "pod warunkiem, iż eksploatacja urządzenia nie powoduje uciążliwości, w tym zadymienia, na terenach sąsiadujących"
– Na terenie miasta Sopotu dopuszczona jest eksploatacja miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń spełniających wymogi ekoprojektu jeśli nie stanowią one podstawowego źródła ciepła w lokalu
– kominków oddanych do eksploatacji przed 29.10.2020 można używać bez ograniczeń
Źródła:
– UCHWAŁA NR 310/XXIV/20 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO z dnia 28 września 2020 roku w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa pomorskiego, z wyłączeniem Gminy Miasta Sopotu i obszaru miast, ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje
spalanie paliw
– UCHWAŁA NR 309/XXIV/20 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO z dnia 28 września 2020 roku w sprawie wprowadzenia na obszarze miast województwa pomorskiego, z wyłączeniem Gminy Miasta Sopotu, ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw
– UCHWAŁA NR 236/XIX/20 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO z dnia 24 lutego 2020 roku w sprawie wprowadzenia na obszarze Gminy Miasta Sopotu ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw
– UCHWAŁA NR 308/XXIV/20 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO z dnia 28 września 2020 r. w sprawie programu ochrony powietrza dla strefy pomorskiej, w której został przekroczony poziom dopuszczalny pyłu zawieszonego PM10 oraz poziom docelowy benzo(a)pirenu
– UCHWAŁA NR 307/XXIV/20 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO z dnia 28 września 2020 r. w sprawie programu ochrony powietrza dla strefy aglomeracji trójmiejskiej, w której został przekroczony poziom dopuszczalny pyłu zawieszonego PM10 oraz poziom docelowy benzo(a)pirenu
– UCHWAŁA NR 414/XXXIV/21 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO z dnia 28 czerwca 2021 r. zmieniająca uchwałę Sejmiku Województwa Pomorskiego w sprawie programu ochrony powietrza dla strefy pomorskiej, w której został przekroczony poziom dopuszczalny pyłu zawieszonego PM10 oraz
poziom docelowy benzo(a)pirenu
– UCHWAŁA NR 413/XXXIV/21 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO z dnia 28 czerwca 2021 r. zmieniająca uchwałę Sejmiku Województwa Pomorskiego w sprawie programu ochrony powietrza dla strefy aglomeracji trójmiejskiej, w której został przekroczony poziom dopuszczalny pyłu zawieszonego PM10 oraz poziom docelowy benzo(a)pirenu
– UCHWAŁA NR 602/XLVIII/22 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO z dnia 28 listopada 2022 roku zmieniająca uchwałę Sejmiku Województwa Pomorskiego w sprawie programu ochrony powietrza dla strefy aglomeracji trójmiejskiej, w której został przekroczony poziom dopuszczalny pyłu zawieszonego
PM10 oraz poziom docelowy benzo(a)pirenu
– UCHWAŁA NR 603/XLVIII/22 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO z dnia 28 listopada 2022 roku zmieniająca uchwałę Sejmiku Województwa Pomorskiego w sprawie programu ochrony powietrza dla strefy pomorskiej, w której został przekroczony poziom dopuszczalny pyłu zawieszonego PM10 oraz poziom docelowy benzo(a)pirenu
1. Zabrania się wypalania łąk, pastwisk, nieużytków, rowów, pasów przydrożnych, szlaków kolejowych oraz trzcinowisk i szuwarów.
2. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy działań ochrony czynnej wynikających z:
1) zadań ochronnych lub planu ochrony dla parku narodowego lub rezerwatu przyrody;
2) planu zadań ochronnych lub planu ochrony dla obszaru Natura 2000.
Pismo Nadleśniczego Nadleśnictwa Lipusz w powyższym zakresie
]]>W celu ustalenia składów gatunkowych nowozakładanych upraw, należy skontaktować się z leśniczymi pełniącymi nadzór w lasach prywatnych.
Kontakt do osób znajdą Państwo na stronie interentowej Nadlesnictwa Lipusz pod adresem: https://lipusz.gdansk.lasy.gov.pl/lesnictwa
]]>W związku z niepokojącymi działaniami związanymi ze sprzedażą na polskim rynku oraz dofinansowywaniem w ramach programu „Czyste Powietrze” (PPCP lub program) pomp ciepła, które w rzeczywistości nie spełniają deklarowanych w karcie produktu i etykiecie energetycznej parametrów, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) – w porozumieniu m.in. z przedstawicielami branży producentów i dystrybutorów pomp ciepła oraz stroną społeczną – wypracował dodatkowe wymogi, które z uwzględnieniem okresu przejściowego, zaczną obowiązywać 1 kwietnia 2024 roku.
Zmiany te mają na celu ochronę beneficjentów i zapewnienie, że dofinansowanie w ramach PPCP będzie można uzyskać tylko na urządzenia o potwierdzonej jakości. Gwarancją tego będzie wpisanie danej pompy ciepła na listę zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), a dotowane będą tylko te pompy ciepła, które zostaną wpisane na „uszczelnioną” listę ZUM.
Podobne rozwiązanie dotyczyć będzie wyboru kotła zgazowującego drewno oraz kotła na pellet drzewny, przy czym nie planuje się w przypadku tych źródeł ciepła zmiany wymogów PPCP, a jedynie obowiązkowy wybór urządzeń wyłącznie z listy ZUM.
Pompa ciepła powietrze/woda |
|
---|---|
Pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej |
|
Pompa ciepła powietrze/powietrze |
|
Gruntowa pompa ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej |
|
Pompy ciepła do ciepłej wody użytkowej |
|
W przypadku kotłów zgazowujących drewno i kotłów na pellet także planowane jest wprowadzenie obowiązku wyboru urządzeń wyłącznie spośród wpisanych na listę ZUM. Wprowadzenie tego warunku spowodowane jest coraz częściej pojawiającymi się przypadkami podawania przez producentów/sprzedawców nieprawdziwych informacji o urządzeniu i wprowadzaniu tym samym beneficjentów PPCP w błąd polegający na tym, że kocioł spełnia wymogi programu.
Nie planuje się jednak w przypadku tych źródeł ciepła, zmiany wymogów, które będą musiały spełniać kotły w stosunku do wymogów obowiązujących w obecnej wersji PPCP. Nie ulegnie zmianie procedura wpisu na listę ZUM i nie będzie konieczności przedkładania żadnych nowych dokumentów w przypadku urządzeń, które obecnie na liście ZUM są wpisane.
Planowany termin wprowadzenia obowiązku wyboru kotła zgazowującego drewno oraz kotła na pellet drzewny wyłącznie z listy ZUM będzie taki sam jak w przypadku pomp ciepła.
]]>Prosimy wnioskodawców i beneficjentów o rozwagę w wyborze dostawcy i firmy instalacyjnej do wykonania wymiany źródła ciepła z dofinansowaniem programu „Czyste Powietrze”.
Płacicie Państwo za zakup i montaż nowego źródła ciepła, np. pompy ciepła, i refinansujecie zrealizowane zadanie z przyznanej i należnej Wam dotacji w ramach programu „Czyste Powietrze”. Niestety, zdarzają się na rynku usług nieuczciwi wykonawcy, którzy oferują usługi i produkty niskiej jakości oraz zawyżają ceny. Zwracamy uwagę, że wybór firmy sprzedającej urządzenie, jak i wykonującej jego montaż, należy do Państwa – naszych wnioskodawców i beneficjentów.
Prosimy Państwa o ostrożność i rozwagę, w szczególności w przypadku oferty akwizytorów na instalację źródła ciepła, w tym pompy ciepła. Nieuczciwi sprzedawcy proponują niedopasowane do Waszego domu i potrzeb – niskiej jakości urządzenia, które w okresie grzewczym zużywają dużo prądu, a ich trwałość i jakość jest słaba.
Prosimy o dokładne i uważne sprawdzenie firmy i jej oferty jeszcze przed podpisaniem umowy, w szczególności jeśli mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości co do:
Prosimy o uważność i podejmowanie decyzji bez pośpiechu, w konsultacji z gminnym punktem konsultacyjno‐informacyjnym, sołtysem lub regionalnie funkcjonującym wfośigw. Warto sprawdzić parametry urządzenia i jego rzeczywistą cenę w internecie. Można także porozmawiać ze znajomymi i sąsiadami, którzy taki proces inwestycyjny mają już za sobą. Warto też skorzystać z funkcjonującej w ramach programu „Czyste Powietrze” tzw. listy ZUM (listy zielonych urządzeń i materiałów), dostępnej online pod adresem: https://lista-zum.ios.edu.pl/, która zawiera zweryfikowane urządzenia i materiały o potwierdzonej jakości.
Przede wszystkim warto współpracować z firmami poleconymi i znanymi na lokalnym rynku. Prawidłowo zrealizowana inwestycja z dotacją z programu „Czyste Powietrze”, to niższe koszty ciepła w Waszych domach, a tym samym niższe wydatki na ogrzewanie.
Zależy nam na Państwa bezpieczeństwie i wyłącznie korzyściach uzyskanych z programu „Czyste Powietrze”. Życzymy Państwu spotkań wyłącznie z rzetelnymi firmami i satysfakcji ze zrealizowanej inwestycji.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nie promuje konkretnych firm sprzedających urządzenia, instalacyjnych oraz wykonawczych.
Państwa nieufność powinno wzbudzić powoływanie się firmy na partnerstwo z NFOŚiGW w programie „Czyste Powietrze”, co nie ma uzasadnienia w praktyce. Bezpośrednimi partnerami operacyjnymi w programie „Czyste Powietrze” w odniesieniu do NFOŚiGW są wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw) oraz gminy (w programie „Czyste Powietrze” uczestniczy ponad 86% gmin w skali Polski), a także wybrane banki, wskazane na stronie internetowej czystepowietrze.gov.pl.
]]>
Funkcjonowanie ww strony jest wypełnieniem zobowiązania opisanego w pkt. 14 załącznika do Rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 17.02.2020 r. (Dz. U. 2022, poz. 2630) w sprawie sposobów sprawdzania dotrzymania dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku.
Nazwa zadania:
Dostawa i montaż instalacji fotowoltaicznych w obiektach szkolnych Gminy Sulęczyno
W roku 2023 Gmina Sulęczyno uzyskała dofinansowanie z środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej w Gdańsku w formie dotacji w wysokości 104.841,00 zł, co stanowiło 90% kosztów kwalifikowanych zgodnie z umową nr WFOŚ/D/III-37/9722/2023 z dnia 08.12.2023 r. Koszt kwalifikowany zadania wyniósł: 116.490,00 zł.
Przedmiotem zadania było wykonanie instalacji fotowoltaicznej on-grid o mocy 20 kWp dla szkoły podstawowej w Sulęczynie (ul. Żeromskiego 16) i o mocy 20 kWp szkoły podstawowej w Podjazach (Podjazy 16).
Instalacje fotowoltaiczne zamontowano w następujących lokalizacjach:
a) 83-320 Sulęczyno ul. Żeromskiego 16, dz. nr 324/3,323/1
b) 83-320 Podjazy 16, dz. nr 368, 369.
Dla każdego obiektu wykonano się system instalacji fotowoltaicznej składający się z 40 szt. paneli fotowoltaicznych o mocy 500W, ustawionych pod kątem ok. 25-30⁰ w kierunku południowym. Panele fotowoltaiczne umieszczono na gruncie na konstrukcji wsporczej wbijanej, podwyższonej.
Instalacje fotowoltaiczne będą produkować energię na cele częściowego pokrycia zapotrzebowania obiektu na energię elektryczną. W instalacji nie planuje się możliwości magazynowania energii elektrycznej. Instalacja została podłączona do rozdzielni elektrycznej obiektu. W instalacji fotowoltaicznej zastosowano inwerter Solplanet 20kW, ASW20K-LT-G2.
Docelowo zakładana produkcja energii wynosić będzie 20 tys. kW rocznie dla każdego obiektu.
Więcej informacji o dofinansowaniu na:
]]>